Groepsinformatie en geschiedenis

Hoe is het verloop tot het huidige scouting Hoograven geweest?

Oprichtingsdatum: 01-01-1946
Organisatie- ID/ groepsnummer: 2173
Voormalige ideologie: Rooms- Katholiek
Regio: Regio Drie- Rivieren Utrecht
KvK 30242005
Vestigingsnr. 000021816743

Voorheen ook gedraaid onder de namen:
– Sint Jan de Doper
– Juliana de Falconerie groep
– Judith groep

Coördinaat X   O 5.11781183
Coördinaat Y   N 52.06863972

Februari 1946
Oprichting van de Juliana de Falconieri-groep (meisjes) door de Parochiële Jeugdraad van de St. Jan de Doper-parochie (Rooms-Katholiek). De eerste opkomsten vinden plaats in het ketelhuis van Wasserij Staatsen aan de Helling op Rotsoord.

April 1946
Oprichting van de St. Jan de Doper-groep (jongens), die hun eerste opkomsten houden in de Steenfabriek Van Seumeren aan de Liesbosweg. Niet lang daarna verhuisde ook de meisjesgroep hier naartoe.

Eind 1946
Gezamenlijke verhuizing van de Juliana de Falconieri-groep en de St. Jan de Doper-groep naar de zolder van de St. Jan de Doperschool aan de W.A.Vultostraat. De opkomsten van de jongens- en meisjesgroep waren streng gescheiden, maar ze organiseerden enkele keren per jaar ook wel grotere  activiteiten samen.

1960
De naam van de meisjesgroep wordt veranderd in de Judith-groep. Beide groepen bereiken rond deze tijd hun grootste omvang; de welpenhordes, kabouterkringen, verkennerstroepen en gidsengroepen hebben samen ruim tweehonderd leden.

1971
Plotselinge gedwongen verhuizing (omdat de school beweerd de zolder voor onderwijsdoeleinden nodig te hebben, wat nooit is uitgevoerd); na een zwerftocht langs zaaltjes in de buurt, kan de groep een noodgebouw aan de Opaalweg betrekken, waarbij het wel de bedoeling is dat deze grote houten keet slecht een tijdelijk onderkomen zal zijn. De meisjesgroep gaat op in de voortaan gemengde St. Jan de Doper-groep, maar de speltakken blijven wel gescheiden in aparte jongens- en meisjesgroepen.

1976
Het verblijf aan de Opaalweg duurde veel langer dan voorzien, wat een negatief effect had op het ledental, maar uiteindelijk vindt de groep weer een vaste basis in een eigen gebouw aan de Oranje-Nassaulaan, op een terrein van (en naast) de St. Jan de Doperkerk. De naam van de groep veranderd in Scouting Hoograven; de welpen houden wel de naam St. Jan de Doper-horde aan.

1990
Opnieuw een plotselinge gedwongen verhuizing (de kerkparochie blijkt de grond waar het groepsgebouw op staat verkocht te hebben, zonder de groep te informeren); na maandenlang opkomsten in het buurthuis te hebben moeten organiseren, wat wederom een negatief effect heeft op het ledental, kan de groep in oktober een nieuw eigen gebouw aan de Verlengde Hoogravenseweg in gebruik nemen. De scheiding tussen aparte speltakken voor jongens en meisjes wordt opgeheven; de kabouters gaan op in de welpen en de gidsen komen bij de verkenners, die later scouts gaan heten.

2002
Verbouwing; het gebouw aan de Verlengde Hoogravenseweg wordt helemaal afgebroken en opnieuw opgebouwd, aanzienlijk groter en met een geheel andere indeling, beter toegerust op de activiteiten van een scoutinggroep en met aparte lokalen voor de verschillende speltakken. Vanaf 2016 is dit de locatie waar Scouting Hoograven het langst zijn thuisbasis heeft.